We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over uw vakantie en het Coronavirus. Het beleid ten aanzien van Corona wijzigt regelmatig per regio en/of land. We volgen hierin de adviezen van de (lokale) overheden en staan in nauw contact met de huiseigenaren. Zorg dat uzelf ook op de hoogte blijft van de actuele situatie in uw vakantieregio via o.a. het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) en RIVM.

U heeft een vakantiehuis in Nederland geboekt?
Op 2 februari heeft de Nederlandse overheid de huidige maatregelen verlengd tot en met 20 april, voor een verblijf in een vakantiehuis mag u met 1 huishouden (ongeacht de grootte) in een huis verblijven en max 1 persoon (die geen deel uitmaken van hetzelfde woonadres) ontvangen. Kinderen tot en met 12 jaar uitgezonderd. 

U heeft een vakantiehuis in Belgie geboekt?
De Belgische overheid heeft op 24 maart besloten dat de maatregelen verlengd worden tot 18 april. Dit betekent dat niet-essentiele reizen tot die tijd verboden zijn. Dit geldt voor buitenlandse gasten naar Belgie en Belgische gasten die naar het buitenland reizen. Vakantiehuizen zijn geopend voor inwoners van Belgie. Naast uw eigen huishouden mag u met 1 andere persoon in een huis verblijven (m.u.v. kinderen < 12 jaar). 

U heeft een vakantiehuis in Duitsland geboekt?
De lockdown in Duitsland is verlengd, toeristische overnachtingen zijn tot en met 18 april niet toegestaan. Alleen noodzakelijke reizen zijn toegestaan. Deelstaten kunnen afzonderlijk weer eigen regels hebben. De eigenaren houden ons hiervan op de hoogte.

U heeft een vakantiehuis in Frankrijk geboekt?
Reizen naar Frankrijk is mogelijk, de Nederlandse overheid heeft Frankrijk op code oranje gezet met het advies om bij thuiskomst 10 dagen in thuisquarantaine te gaan.Als u van en naar Frankrijk reist dient u een verklaring bij zich te hebben waarmee u kunt aantonen dat de reis noodzakelijk is en een negatieve pcr-test. 

Algemeen
Controle over het virus krijgen we alleen als iedereen zich aan de volgende basisregels houdt. Dit geldt ook als u op vakantie gaat. 

  • Blijf thuis bij klachten en laat u testen
  • Bent u in afwachting van een test, blijf thuis
  • Houdt 1,5m afstand van anderen
  • Was vaak uw handen en hoest en nies in uw elleboog
  • Draag een mondkapje in publieke binnenruimtes 

Contactloos op vakantie
Veel vakantiehuizen hebben inmiddels maatregelen genomen om coronaproof te kunnen verblijven. Denk aan contactloos inchecken, extra hygienemaatregelen en alle voorzieningen voor uw eigen gezelschap. Bij deze huizen kunt u contactloos op vakantie, het aanbod wordt regelmatig uitgebreid.


Veelgestelde vragen

Ik heb een boeking met een negatief reisadvies, een verbod of beperking, vanwege overheidsmaatregelen. Wat nu? 
Indien het vakantiehuis niet gesloten hoeft te worden van de overheid, mag het verhuurd worden en kan het verblijf feitelijk worden uitgevoerd. Juridisch heeft u bij het boeken van een losse accommodatie geen recht tot omboeken of kosteloos annuleren als het vakantiehuis beschikbaar is. Als de maatregelen gevolgen hebben voor uw boeking, gaan wij in overleg met de huiseigenaar en zoeken we een gepaste oplossing. Omdat de vakantiehuizen van verschillende eigenaren zijn, zijn we afhankelijk van de flexibiliteit van de eigenaar. Indien de groepssamenstelling niet voldoet aan de overheidsregels kunt u zelf ook passende maatregelen treffen door bv. het aantal verblijfsdagen onderling te verdelen. Indien u wilt wijzigen naar een andere periode, zijn er kosten en voorwaarden aan verbonden.

Indien u op korte termijn boekt en vertrekt, raden we u aan alleen te boeken in de samenstelling waarvan u zeker weet dat deze doorgaat. Indien u een boeking maakt als vriendengroep in een samenstelling die volgens de overheidsregels niet kan, boekt u op eigen risico.

Mag ik kosteloos annuleren?
U mag altijd annuleren, deze keuze maakt u zelf. De reguliere voorwaarden zijn dan van toepassing, deze vindt u terug bij onze algemene voorwaarden. Indien u een verzekering heeft afgesloten, kunt u bij de betreffende verzekeringsmaatschappij navraag doen of de annuleringskosten gedekt zijn. 

Ik heb (griep)klachten, ben in afwachting van een coronatest of moet in thuisquarantaine. Kan ik kosteloos annuleren?
Helaas zijn dit geen redenen om kosteloos te annuleren of uw boeking te wijzigen. Indien u moet annuleren, zijn de standaard annuleringsvoorwaarden van toepassing. Informeer bij uw reis- en/of annuleringsverzekering of u in aanmerking komt voor verdoeding van de annuleringskosten.

Ik moet mijn restantbetaling nog voldoen, maar twijfel of ik mijn vakantie moet annuleren?
De reguliere reisvoorwaarden blijven van toepassing en de betalingsverplichting blijft van kracht. We verzoeken u dan ook om deze te respecteren en de betaling(en) binnen de geldende termijnen te voldoen. Als de volledige reissom niet op tijd betaald is, kan de boeking door de reisorganisatie geannuleerd worden tegen de dan geldende annuleringsvoorwaarden.
Voelt u zich onveilig en wilt u liever annuleren, dan heeft u géén recht op een vergoeding. De Consumentenbond zegt hierover: angst is geen 'geldige' reden om de reis kosteloos te annuleren. Als u zich prettiger voelt de vakantie te annuleren, dan kan dat volgens de annuleringsvoorwaarden.